0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er sværere at se et menneskes afmagt i øjnene end at lære at betjene en lift

Demenspsykologi og indsigt i egne følelsesmæssige mønstre bør fylde mere i samtalen om pleje af ældre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

9. januar 2018 sagde jeg farvel til min bedstemor. Birthe var 92 år og var igen blevet ramt af en lungebetændelse, som hun ikke kom sig over. Hun var indlogeret på et genoptræningscenter i håb om at komme hjem til sin lejlighed igen, da hun døde. Jeg fik det beskrevet sådan, at en sygeplejerske skulle til at give hende dagens medicin, da hun pludselig var væk.

Min bedstemor så det ikke komme i situationen, men omvendt ved jeg, at hun var bevidst om, at hun skulle dø. For vi havde talt om det mange gange. Selv troede jeg til det sidste, hun var udødelig, og det sidste punktum kom som et chok. Jeg savner hende stadig, og jeg er ked af, at min datter ikke vil kunne huske meget af sin oldemor, når hun bliver stor.

Jeg tænkte med det samme på min bedstemor, da jeg så Else Marie i TV 2’s dokumentar ’Plejehjemmene bag facaden’. Den behandling, som hun og Niels får af plejerne i Aarhus og Randers i nogle af klippene, og som vi også har beskrevet i Politiken, kan alle blive enige om er skandaløs. Derefter tænkte jeg på mine egne forældre og følte stor smerte ved tanken om, at de en dag kan blive udsat for sådan en behandling af personalet på et plejehjem. Det vil være ubærligt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce