0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kom nu med den 4-dages arbejdsuge: Den nuværende 37-timers uge blev indført i 1990 – for 30 år siden. 30 år? Det var før internettet

Det er mere end hundrede år siden, grundmodellen for det moderne arbejdslivs tidsinddeling blev født, og 30 år siden sidste regulering af arbejdstiden. Var det ikke på tide at tage næste skridt?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det har været Arnes uge, og jeg under inderligt ham og hans fæller det. At få ret til en beskeden pension efter 47 år på arbejdsmarkedet virker helt igennem fair, også selv om jeg er spændt på at se, hvilke problemer der kommer med at få dokumenteret deltidsansættelse helt tilbage til 70’erne.

På sociale medier har jeg set talrige højreorienterede debattører forklare ivrigt om alt det benhårde løsarbejde, de har haft i ungdommen, som burde kunne berettige også dem til tidlig pension.

Dem om det. For mit vedkommende vil selv de mest kreative beregningsmodeller ikke kvalificere mig til den nye ordning – min korte og lidet gloriøse karriere som uddeler af Det Grønne Område og en endnu kortere tid som juledekoratør i Magasin du Nord er næppe nok – men det skal ikke hindre mig i at heppe på Arne.

Men den megen snak om pension og det gode liv, der venter det grå guld i den tredje alder, har endnu en gang aktiveret min livslange undren over, hvorfor der ikke er meget mere fokus på at få bedre tid og livskvalitet, mens man rent faktisk stadig arbejder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter