Det har været Arnes uge, og jeg under inderligt ham og hans fæller det. At få ret til en beskeden pension efter 47 år på arbejdsmarkedet virker helt igennem fair, også selv om jeg er spændt på at se, hvilke problemer der kommer med at få dokumenteret deltidsansættelse helt tilbage til 70’erne.
På sociale medier har jeg set talrige højreorienterede debattører forklare ivrigt om alt det benhårde løsarbejde, de har haft i ungdommen, som burde kunne berettige også dem til tidlig pension.
Dem om det. For mit vedkommende vil selv de mest kreative beregningsmodeller ikke kvalificere mig til den nye ordning – min korte og lidet gloriøse karriere som uddeler af Det Grønne Område og en endnu kortere tid som juledekoratør i Magasin du Nord er næppe nok – men det skal ikke hindre mig i at heppe på Arne.
Men den megen snak om pension og det gode liv, der venter det grå guld i den tredje alder, har endnu en gang aktiveret min livslange undren over, hvorfor der ikke er meget mere fokus på at få bedre tid og livskvalitet, mens man rent faktisk stadig arbejder.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar