Klumme afNoa Redington

politisk kommentator

Det forunderlige ved debatbøger er, at tid og rum ophæves.

Noa Redington: Som selvbestaltet samfundsnørd smider jeg hornbrillen på blokken og anbefaler to bøger, du skal bruge sommeren på at læse

Lyt til artiklen

Jeg gjorde det! Kom igennem den franske stjerneøkonom Thomas Pikettys store epos, ’Capital and Ideology’. Et slid. For selv om alle elsker Piketty, så er han ikke en stor skribent. Snørklede sætninger. Uendelige gentagelser og opsummeringer.

Personligt synes jeg, kapitlerne om den franske revolution og problemet med at definere ejendomsret er forrygende. Ditto med den rystende beskrivelse af, hvordan Haiti bliver påført en astronomisk statsgæld i 1825, fordi de franske slaveejere skal kompenseres for tab af ejendom. Gælden med renters rente er først betalt i 1950! Ganske enkelt noget svineri. Ditto med beskrivelsen af kastesystemet i Indien. Der er interessante ideer om fremtiden. Så ret skal være ret: Der er vitterlig mange forrygende pointer og indsigter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her