Klumme afNoa Redington

Politisk kommentator

Vi har brug for et ægte nationalt kompromis med og om landbrugets rolle i den grønne omstilling. Det var så hyggeligt da klimaloven blev vedtaget i 2019. Nu er hyggen forbi, og vi vil se handling, skriver Noa Redington i sin ugentlige klumme.

Noa Redington: Forhandlingerne om en ny landbrugsaftale er præget af alt det værste ved dansk politik anno 2021

Lyt til artiklen

Jeg kan ikke være den eneste tilskuer til landbrugsforhandlingerne på Christiansborg, der har tænkt på Sebastians plage fra 1979. »Jeg er den lille Malkeko, jeg skal bare gå og glo/ Og tygge drøv i mark og i engen/ Samme foder samme skidt, muh jeg tænker tit/ Nu har jeg stået her og gumlet meget længe«.

Jo, den ’Lille Malkeko’ er en klassiker! Men skjalden glemte bare at gøre opmærksom på, at koen i klimakrisens tidsalder er en regulær dræbermaskine. Sat lidt på spidsen: Et frådende monster, der beriger atmosfæren med metangas (CH4), der varmer 28 gange så meget som det noget mere banale CO2-molekyle. Skyld i skovrydning. Oversvømmelser. Tørke. Orkaner. Skybrud. Ekstrem kulde. Skal vi have styr på den globale opvarmning, skal vi have styr på de firbenede drøvtyggere. I Danmark er der cirka 1,5 millioner. Knap 90 procent i Jylland. Og flest af den fine race dansk holstein.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her