Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Klumme afCamilla-Dorthea Bundgaard

kommentator, cand.ling.merc., stud.theol.

I det danske sundhedsvæsen hersker der mange steder et paradigme om endelig ikke at bekymre forældre. Ikke engang når man som forælder beder personalet på hospitalet om at bekymre én.

Camilla-Dorthea Bundgaard: Fortæl mig sandheden. Også når den er ubekvem

Lyt til artiklen

Henrik, Ranva, Else, Alice, Christina, Kamilla, Stine, Sussi, Sandra, Sisse, Katrine, Linnea og ikke mindst Peter. Jeg har mødt så mange dygtige, oprigtigt engagerede, respektfulde, indlevende fagpersoner i min tid som forælder, som jeg er dybt taknemmelig over at have mødt. Men én grundlæggende ting har jeg andre steder savnet som forælder til et for tidligt født barn: Fuld information – også den dybt bekymrende information om alt det, der kan gå galt i et lille, sårbart liv.

Jeg fødte min ældste søn på Rigshospitalet samme år, som klinikchefen for fødselsområdet sagde op i protest over de forhold, man bød nyfødte, deres forældre og personalet. Forholdene var da også voldsomme, men takket være to personer, Ranva og Henrik, kom vi igennem – ikke trygt, meget medtagne, men igennem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her