Klumme afLotte Folke Kaarsholm

Redaktionschef Opinion

Forslaget om at forbyde koranafbrændinger var vel det første konkretpolitiske bud på et stykke dansk pragmatisk idealisme. OIC’s metoder viser os, at der er klogere måder at være pragmatisk på.

Lotte Folke: Måske skal Danmark lytte efter noget andet hos OIC-landene, end Lars Løkke troede

Lyt til artiklen

Det er fem år siden, den forhenværende imam Ahmed Akkari og den forhenværende Jyllands-Posten-redaktør Flemming Rose første gang gav hinanden hånden. Det skete efter en Deadline-udsendelse, hvor Ahmed Akkari havde sagt personligt undskyld til Flemming Rose for sin rolle som en af de danske imamer, der i sin tid gav Muhammed-krisen luft under vingerne ved at opmuntre til shitstorm mod Danmark. Altså den samme krise, der førte til, at Flemming Rose også den aften kun kunne være med i DR-Byen under beskyttelse af PET-vagter.

Jeg var der, fordi jeg var vært, og kendte også Akkari, fordi jeg i 2006 havde redigeret en antologi om danske muslimers oplevelser af den krise, vi stod i; i den skrev den dengang 28-årige Akkari romantisk om sin rolle i den: »Måske er det egentlig en drøm om at være en af de store, som viser islams store, venlige, fredelige og optimistiske billede midt i en terrortid«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her