Klumme afNafisa Fiidow 

Fuldmægtig

Jeg føler et ansvar for den politiske kultur, som min generation er en del af, den moralske (internet)aktivisme.

Nafisa Fiidow: Jeg tager ansvar for den usunde aktivistiske kultur på sociale medier, fordi jeg selv har bidraget til den

Lyt til artiklen

’SILENCE IS CONSENT’ står der med kæk Gen Z-grafik på en instagrampost. Efterhånden ved man ikke, om det er krigen i Sudan, Yemen, Ukraine eller Gaza, man er medskyldig i, men de sociale mediers moralpoliti skal nok erklære dig medskyldig uanset hvad. Det er ikke nok at være velinformeret og følge med i verden, du skal også være bevidst og tage stilling. De unge mennesker, der skammer sig over deres gode liv, gør det dog i omvendt rækkefølge; de er ikke informeret om, hvad de egentlig tager stilling til og afstand fra. De ser og læser nemlig ikke nyheder, fordi det er for deprimerende. Men afstand tager de, så der er ingen yemenitiske børneliv på deres samvittighed.

Man skal være forsigtig med at tillægge sig selv større betydning for samfundsmæssig forandring, end tilfældet tillader. Alligevel føler jeg et ansvar for den politiske kultur, som min generation er en del af, den moralske (internet)aktivisme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her