Klumme afKim Skotte

Film- , musik- og boganmelder på Politiken

Det kan på sigt få stor betydning for dyrevelfærden, hvis det gøres uansvarligt ikke at tage hensyn til en reel mulighed for, at dyr har bevidsthed.

Kim Skotte: Længe mente man, at mennesket havde monopol på bevidsthed. Det er ved at ændre sig

Lyt til artiklen

Når jeg som dreng stod med en nyfanget skalle og baksede med fiskeslim og lommekniv, klamrede jeg mig til den vedtagne visdom, at fisk ikke føler smerte. Hvordan man så end var nået frem til den konklusion. Fiskene har man næppe spurgt.

Vi mennesker har en pragmatisk tilgang, når vi skelner mellem forskellige levende væsner. At vi er et rovdyr, der spiser andre dyr, er én ting. Mere problematisk er det moderne menneskes løsrivelse fra naturen, der gør det muligt for os at inddele levende væsner i væsensforskellige kategorier, der er mere pragmatiske end logiske.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her