»Jeg har den største respekt for de kolleger, der afdækker de politikere, direktører og chefer, de selv deler by, kvarter eller måske villavej med«, skriver Politikens chefredaktør, som roser vigtigheden af provinspressen, der er i en krise, som svækker hele nationen.

Christian Jensen: »Jeg vil aldrig glemme tilråbene over torvet eller skideballerneborgmesterkontoret«

Arkivtegning: Roald Als Foto: Roald Als/POLITIKEN
Arkivtegning: Roald Als Foto: Roald Als/POLITIKEN
Lyt til artiklen

Vi hører ofte kun fra provinsen, når der er dårligt nyt. Affolkning, arbejdsløshed, butiksdød, sovebyer, misbrug, vanrøgt, oplysningsørkener og kulturelt armod.

Derfor er jeg glad for i dag at kunne bidrage med godt nyt fra provinsen. Jeg har den store glæde at deltage i juryen til ’Spadestiksprisen’, som her først i det nye år hylder den bedste lokale og regionale undersøgende journalistik. Jeg bliver stolt på mit fags vegne, når jeg ser, hvordan kolleger i provinsen leverer journalistik med et temperament, en kompromisløshed og af en kvalitet, der vil gøre enhver dansk chefredaktør stolt. Provinspressens krise har heldigvis endnu ikke ramt topniveauet af den lokale journalistik.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her