Amerikansk politik er blevet til et opgør mellem to rige eliter, mener stjerneøkonomen Thomas Piketty. Dette essay trækker en linje mellem familien Trumps frisørudgifter og nogle af historiens store tænkere.

Essay (3): De er stinkende rige, og nu har de sat sig på hver sin del af amerikansk politik

Med en formue på over en halv milliard kroner tilhører demokraten  Nancy Pelosi en af de eliter, der har sat sig på amerikansk politik.  Foto: Meg Kinnard/Ritzau Scanpix
Med en formue på over en halv milliard kroner tilhører demokraten Nancy Pelosi en af de eliter, der har sat sig på amerikansk politik. Foto: Meg Kinnard/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Blandt de ting, der fangede min opmærksomhed under mit ophold i De Forenede Stater, var der ikke noget, der gjorde stærkere indtryk på mig end ligheden i de sociale vilkår«, skrev den franske historiker og tænker Alexis de Tocqueville, efter at han i 1830’erne havde rejst rundt i ’det nye land’ og gjort sig sine betragtninger om forholdet mellem lighed og demokrati i storværket Demokrati i Amerika.

Entydigt begejstret over det, han så, var han ikke. For i Tocquevilles univers indebar lighedstanken også en risiko. Eller som dagbladet Informations chefredaktør Rune Lykkeberg skriver i forordet til den danske oversættelse: »Karl Marx mente, at jo større uligheden blev i et samfund, des mere ville folk protestere. Men Tocquevilles indsigt er den modsatte. Jo mere lige et samfund bliver, des mere stiger vreden over uligheden«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her