Julen har bragt velsignet barn

Barnet. Hvilken lyksalighed.
Barnet. Hvilken lyksalighed.
Lyt til artiklen

Mens Alice lå og sov hos sin bedstefar, vågnede jeg og fandt søvndrukken de lange løbebukser. Trak i en jakke, snørede skoene og stavrede ned ad trappen. Klokken var seks. Det var bælgmørkt udenfor, kun skraldebilerne var i gang på denne juleaftensmorgen, og gaderne, der for blot få timer forinden var pakket med mennesker, der med tunnelsyn indfangede de sidste gaver, lå øde hen. En rundtur ved Langelinie og Kastellet, så ind mod centrum. Jeg drejede op ad en julepyntet gågade, og der var ikke et øje. Palle alene i Købmagergade, og jeg landede på Rådhuspladsen hos Politiken og bippede mig ind klokken lidt i syv.

På min tur i mørket udenfor tænkte jeg på Alice. Min lille pige fylder snart fem år og har aldrig holdt en rigtig jul. Hun kan i hvert fald ikke huske en jul og er på den måde debutant.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her