0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spareøvelse på bibliotekerne sender lånerne hjem

Biblioteket som hjemsted for bøger er under afvikling. I stedet får vi kulturhuse, men hvorfor skal det koste biblioteker?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Jørn Villumsen.

Jes Stein Pedersen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Jes Stein Pedersen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For nylig skrev jeg her på siden en kommentar om det alt andet end uagtsomme manddrab på egen bogbestand, som Københavns biblioteksvæsen er i fuld gang med. Næsten en halv million dyrt indkøbte og indbundne bøger skal destrueres.

Siden har jeg fået post fra mange bibliotekarer, men de tør ikke sige deres mening højt, for det er fyringsgrund at brokke sig over ud- – undskyld – afviklingen. Deres chefer synger med på politikernes sang, og så følger de trop.

Jeg har også læst mig igennem de strategi- og handlingspapirer, hvori Københavns Biblioteker (KB) formulerer sig om fremtiden. Det er ren newspeak. Orwellsk effektiviseringssprog, hvor de dramatiske forringelser og besparelser italesættes ved hjælp af lovord som ’værdiskabelse’ og ’målrettet fokus’.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden