Når jeg ser et rødt og hvidt flag smælde

Dannebrog. Hvis højrefløjen har tænkt sig at forlade forankringen i et nationalt fællesskab, er der en åben bane at spille på for venstresiden.
Dannebrog. Hvis højrefløjen har tænkt sig at forlade forankringen i et nationalt fællesskab, er der en åben bane at spille på for venstresiden.
Lyt til artiklen

Flagbekendtgørelsen af 10. april 1915 har hørt til dansk politiks apokryfe skrifter, indtil den radikale Zenia Stampe forleden foreslog at sløjfe bekendtgørelsen, der er underskrevet af den radikale konseilspræsident Carl Th. Zahle, og dens forbud mod at flage med andre nationers flag på dansk område uden forudgående tilladelse. Zenia Stampe begrundede over for TV 2 sit ønske om at kunne vælge frit til flagstangen:

»Jeg elsker Danmark. Jeg elsker Dannebrog. Men jeg elsker altså også resten af verden og alle de lande, som i øvrigt er repræsenteret i den verden«. For Stampe er flaget en personlig markering af, hvilke lande hun elsker, og her elsker hun altså alle lige meget, hvilket formentlig blot er lidt uoverlagt formuleret – man ville trods alt næppe se Stampe lade de nordkoreanske eller saudiarabiske flag vaje fra sin flagstang.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her