Tjekkiets præsident troede, det var en vittighed, da Nobelkomitéen for to måneder siden udløste både jubel og hån ved at annoncere, at verdens fineste fredspris i år går til EU. Men det var det ikke. Klokken 13.00 i dag går et trekløver bestående af EU-præsident Herman Van Rompuy, kommissionsformand José Manuel Barroso og Europaparlamentsformand Martin Schulz op på podiet i Oslos rådhus for at modtage Nobels fredspris på vegne af Den Europæiske Union. I salen sidder statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), som sammen med Tysklands forbundskansler, Frankrigs præsident og langt de fleste andre medlemslandes ledere møder op for at markere betydningen af denne anerkendelse af mere end et halvt århundredes europæisk samarbejde. Det vil imidlertid være værd at bemærke de europæiske ledere, som ikke vil være til stede: ikke mindst den nævnte tjekkiske præsident, Vaclav Klaus, og Storbritanniens premierminister, David Cameron. Ingen af de to har lagt skjul på, at de bliver væk fra Oslo af politiske og principielle grunde. For når Nobelkomitéen mener, at »unionen og dens forløbere gennem over seks årtier har bidraget til at fremme fred, forsoning, demokrati og menneskerettigheder i Europa«, så er folk som Klaus og Cameron ikke nødvendigvis enige. Eller i hvert fald har de vurderet, at det ikke sælger nogen billetter i den hjemlige opinion at deltage i en hyldestfest for et EU, der under den nuværende eurokrise er blevet endnu mere upopulært i deres befolkninger. Heller ikke Sveriges statsminister, Fredrik Reinfeldt, er med i Oslo, men det skyldes udelukkende, at han har andre nobelforpligtelser i Stockholm i dag. Hvorfor lederne fra Estland, Slovakiet og Slovenien heller ikke møder op, så i alt 6 af de 27 EU-landes ledere er fraværende, er der ingen offentlig forklaring på.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Nato-chefens opførsel møder kritik i Europa
-
Professor skyder et råd om afkøling ned: Sådan klarer du dig bedst gennem de varme dage
-
Bøjede togskinner og lukkede operationsstuer advarer om varmens alvor
-
Underviser: Vi bliver nødt til at genindføre den gode gamle opdeling af gymnasiet
-
Der var ikke andet at gøre end at prøve at abstrahere fra hatten
-
»De siger, at 1.800 er døde, men de lyver. Det ved vi alle sammen«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Sport
Det sorte tårn er endnu en skændsel i København
Lyt til artiklenLæst op af Karsten R.S. Ifversen
00:00
»Sindet er selvregulerende, hvis du formår at lade dine tanker og følelser være«
Lyt til artiklenLæst op af Signe Thomsen
00:00
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Anne Søgaard




























