To udstillinger der kan gøre din weekend lidt mindre komfortabel

Lyt til artiklen

Efteråret er på sin vis pisseirriterende, men for mig har det også en vis form for betagende melankoli. Jeg dyrker det, da jeg i virkeligheden synes at mørket oftere er mere spændende end lyset. Ligesom romantik tit kan være kedeligere end gys. Men kulden er nedtur, så jeg træder ind i galleriet.

Efterårsstemningen følger med indenfor, men det gør det travle strøg heldigvis ikke. Dan Scheins malerier skærer mig mere i øjnene end de er skønne. Malingen gør billedet til en tredimensionel fastfrysning af hans handlen i maleøjeblikket. De hidsige strøg angiver både den styrke han har lagt i penslen, og hvor hurtigt han har svunget den. Fuld af frustration og angst? I hvert fald fokuserer jeg mere på sporene fra hans sind i malerierne end på selve værkerne. Godt og vel det samme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her