Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Regeringen må ikke fjerne støtten til unges udlandsophold

For tre år siden rejste jeg til USA og fik nye venner, en familie mere og blev klog på en ny kultur. Nu vil regeringen skære støtten væk til uddannelsesophold i udlandet for unge under 18 år. Men unge skal ligesom jeg fortsat have gode muligheder for at rejse over Atlanten.

Kritikerskolen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg husker lige så tydeligt den tårevædede afsked i Kastrup Lufthavn, jeg tog med min familie og venner, inden jeg rejste til USA for at være udvekslingsstudent. For et par måneder siden tog min lillebror den samme afsked– for ham gik turen til Argentina.

Nu vil regeringen skære den støtte væk, som mine forældre fik til min lillebrors og mit ophold i udlandet. Med påskud om at de 10.000 kr., som man får i støtte, kun kommer de riges børn til gode.

Med sådan et påskud, kan Socialdemokraterne, SF og de radikale kalde det finanslovsforslag, de har smidt på bordet, for socialt.

Om min mor og far ville have haft råd til at sende min lillebror og jeg på udvekslingsophold uden støtten fra staten, er ikke til at sige. Men jeg ved med sikkerhed, at det har forøget vores mulighed for at komme af sted, ligesom det har gjort for så mange andre.

Derfor synes jeg bestemt ikke at forslaget er særlig socialt. For mens at det bliver sværere for nogle unge med mod på at opleve verden at blive udvekslingsstudent, så afskærer det fuldstændig muligheden for andre. Mens de rige og privilegerede måske nok kan tage af sted alligevel, må dem med færre penge vinke farvel til drømmen om at være cheerleader i USA eller gaucho i Argentina.

Selv om mange, der tager på udveksling nu, kommer fra velstillede hjem, så skal vi ikke lukke øjnene i for den del, der rent faktisk får deres ønske opfyldt, netop fordi der er en tilskudsordning fra staten.

Før jeg tog til USA knoklede jeg som opvasker i en grillshop, samtidig med at jeg gik i 9. Klasse.

Sidste år var det så min lillebrors tur til at spare op. Han tilbragte derfor de fleste weekender som kasseassistent i den lokale Rema 1000.

De penge vi sparede op rakte kun lige til et års lommepenge.

Lige meget hvor meget vi så havde slidt i det, kunne min lillebror og jeg aldrig have sparet op til et udvekslingsophold alene. Men fordi vores forældre havde muligheden for at finansiere vores tur over Atlanten med hjælp fra statens tilskudsordning, er min lillebror lige nu i gang med at få den samme kæmpe oplevelse, viden og forståelse for en anden kultur, som jeg fik for tre år siden.

Et år som udvekslingsstudent er meget mere end en bare en god oplevelse.

For mens man må undvære rugbrød, dannebrog og sin gode gamle cykel i et helt år, får man øjnene op for nye måder at indrette hverdagen på. Et år væk fra mit trygge og vante hjemland gav mig en livserfaring, en indsigt og en forståelse for en anden kultur, som har sat livet i Danmark i perspektiv.

Det ærgrer mig derfor at regeringen overvejer at skære støtten væk i den næste finanslov. Det ærgrer mig fordi, at jeg i løbet af mit år i USA opdagede hvor meget man vokser ved at være uden for Danmark på egen hånd, og det ærgrer mig, fordi jeg tvivler på, at det vil give de samme unge muligheden for at blive klogere på verden, hvis tilskudsordningen ryger med næste finanslov.

Hvis det fremgår af regeringens analyser, at det kun er de riges børn der tager afsted i dag, så synes jeg, at det er uambitiøst at reagere ved helt at spare støtten væk.

Hvorfor så ikke i stedet bruge analyserne til at komme i gang med at udarbejde et forslag til, hvordan vi kan give alle unge, der har lyst, en mulighed for at blive udvekslingsstudent. Som for eksempel ved at lave tilskudsordningen indkomstfordelt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er langt mere fremmende for den globale udvikling i Danmark at arbejde for at omfordele ressourcerne og støtten på en måde, så alle uanset indkomst kan komme afsted, end det er at afgrænse muligheden for rigtig mange unge ved helt at fjerne støtten.

Først her kan vi kalde sådan et finanslovsforslag socialt.

Et udvekslingsår er ikke bare en sprogskole, hvor vi bliver flydende i et sprog. Vi bliver også tolke i at forstå fremmede kulturer, som kan gavne Danmarks samarbejde med andre lande i fremtiden.

Hvis regeringen tager deres mål om mere internationalisering seriøst, mener jeg derfor, at de ikke burde tøve et øjeblik med at lave en indkomstfordelt tilskudsordning.

Når en ny finanslov skal vedtages, må man have prioriteringerne på rette sted. Når nu vi alle sammen ved, at verden er mere åben end nogensinde før. Skal unges muligheder for at se og forstå den så ikke også være det?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden