Få avisen leveret hver lørdag for kun 99 kr.

En overvægt af unge snylter på demokratiet

Lyt til artiklen

Tillad mig at indlede med en personlig anekdote (tilsat et svagt lyserødt skær og violinmusik): Jeg husker det, som var det i går... Sikkerhedsselen spændt, mor og far på bilens forsæder. Jeg kan ikke skelne nervøsitet fra begejstring. Bilmotoren tændt. Næste destination: Sønderjyllandshallen. Hallen, der dén sprøde efterårsdag i 2009 skal manifestere min myndighed sort på hvidt. Jeg kan mærke, at det vejer tungere end de andre goder, min 18 års fødselsdag har givet mig - såsom kørekort og køb af alkohol på Aabenraas tvivlsomme diskoteker.

Ind i stemmeboksen. Krydset sat. Jeg afleverer sedlen, ønsker den 'pøj pøj' i det store valgsystem og forlader stedet minimum to centimeter højere. Tænk, at et enkelt stykke papir kan betyde så meget. Retten til at stemme ved kommunalvalget giver mit 18-årige jeg følelsen af, at samfundet endelig har anerkendt mig som et individ med en holdning, der er værd at lytte til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her