Live PISA-offentliggørelse på Politiken.dk - dannelsens totale nederlag

Lyt til artiklen

Den anden formiddag måtte jeg gnide mine øjne en ekstra gang, da jeg klikkede ind på Politiken.dk. Her mødte jeg en live-opdatering af offentliggørelsen af resultaterne af PISA 2012, den seneste PISA-undersøgelse af danske og udenlandske skoleelevers præstation.

Grundtvig må virkelig vånde sig. Væk er det danske uddannelsessystems fokus på dannelse, medborgerskab og sociale kompetencer - druknet i en tvivlsom, kvantitativ, international måling, hvis troværdighed i forhold til det danske uddannelsessystems kerneværdier er meget lille. Måler PISA-undersøgelsen folkeskolen på de parametre, hvorpå vi ønsker den skal brillere? Jeg håber det sandelig ikke, for så er det dannelsens totale nederlag. Jeg tror heller ikke det står så galt fat og jeg ville derfor ønske, den massive mediedækning af PISA-resultaterne gik lidt mere kritisk til værks.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her