Hvorfor lægestuderende ikke vil være psykiatere!

Lyt til artiklen

Der mangler ikke patienter i psykiatrien, men der mangler psykiatere. Lægestuderende og unge nyuddannede læger skal nemlig hurtigst muligt vælge deres speciale. Og de har ikke umiddelbart lyst til at vælge psykiatrien som speciale. I 2010 blev kun 37 af 60 uddannelsesstillinger til speciallæge i psykiatri besat. I Sundhedsstyrelsens planer for antallet af uddannelsesstillinger, der skal slås op, har der både for voksen- og børnepsykiatrien siden 2006 stået en note: "Gradvis udvidelse når rekrutteringsgrundlaget forbedres".

Lige fra jeg startede på lægestudiet har mine venner og bekendte spurgt mig hvilken type læge jeg vil være. Nu, halvvejs igennem studiet, er der stadig mange specialer jeg ikke har prøvet eller kan afvise. Det er svært atkomme med en konklusion og målrettet beslutning. Mennesket, vores hjerne og vores sind er mit kald. Mit svar er derfor tøvende "neurolog eller psykiater". Det sidste vækker altid opsigt, også blandt mine medstuderende. I en rapport om studerende og lægers specialevalg, har Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning nået frem til at psykiatrien er det speciale, der er mest fravalgt af både studerende og yngre læger. Det vidste vi alle i forvejen, tak.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her