Anna Bjerre er direktør og stifter af ngo’en, GirlTalk og aut. psykolog.
Det er alt for meget fokus på succes. Det er afgørende for unge at erfare, at fiaskoer kan være lærerige oplevelser. Nogle gange belønnes en hård indsats med succes, men andre gange må man acceptere, at selv den største anstrengelse ikke altid fører til det ønskede resultat. Det er vores – de voksnes – opgave at lære vores børn at takle nederlag.
Direktør og psykolog:»Vi bliver simpelthen nødt til at lære vores børn, at de ikke kan være bedst til det hele«
Lyt til artiklen
Henter...
»Jeg ved først, om jeg er god nok, når jeg har fået min karakter«. Ordene kom spontant fra den 15-årige pige, der sad over for mig i sofaen. Hun rørte nervøst ved sine hårspidser og lod blikket falde mod sine sko. Jeg lod stilheden fylde rummet et øjeblik, før jeg spurgte hende, hvad det egentlig betød.
Hun trak vejret dybt og begyndte at forklare, hvor svært det er at vide, om man har gjort det godt nok, når det i sidste ende er andre, der afgør det. Det kan være svært at stå ved sin beslutning og føle sig tilfreds med sin indsats, selv når man inderst inde ved, at man har gjort sit bedste, og at det burde være tilstrækkeligt, især når man ved, at andre vil bedømme en.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.