Kronikøren fik kramper i sine lægmuskler i 2015. Det blev begyndelsen til en lang rejse gennem sundhedssystemet.  Foto: Privatfoto

Det danske sundhedssystem lader patienter med sygdommen ME lide i stilhed og usynlighed. Jeg er selv sengebunden med denne invaliderende sygdom på andet år. Mine symptomer begyndte for 10 år siden og det har været et sandt mareridt igennem et system, der hverken har viden om ME eller viljen til at give den rette lindrende behandling.

Det begyndte på en løbetur. Nu er jeg bundet til sengen og får så godt som ingen hjælp

Kronikøren fik kramper i sine lægmuskler i 2015. Det blev begyndelsen til en lang rejse gennem sundhedssystemet. Foto: Privatfoto
Lyt til artiklen

Under en løbetur i 2015 mærkede jeg pludselige, intense kramper i mine lægmuskler. Jeg var på det tidspunkt i god form og havde ikke løbet mere end 300 meter, så jeg blev urolig. Jeg humpede hjem og forsøgte at hvile, men kramperne fortsatte til langt ud på natten og i de følgende dage. De var så smertefulde, at de holdt mig vågen.

Jeg vendte, drejede mig og våndede mig voldsomt. På trods af de fysiske smerter, var det dog angsten, der var værst. Angsten for, hvad smerterne betød? Var jeg på vej til at miste førligheden? Skulle jeg i kørestol? Havde jeg fået sklerose?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her