Kronik afLisa Richey

Professor of Globalisation på CBS.

Jeg har boet i Danmark i et kvart århundrede, men kunne mærke en vis uro, i og med jeg ’outede’ mig selv som amerikaner på en måde, som jeg i reglen end ikke overvejer. Er også jeg blevet fjenden?

Trumps kamp for at få Grønland har vist mig, hvor meget jeg har lært af at bo i Danmark

Lyt til artiklen

Da Donald Trump sidste år begyndte at sige, at USA ønskede at »overtage« Grønland, blev jeg kontaktet af de danske medier. Da jeg blev spurgt, om jeg ville udtale mig om sagen, takkede jeg nej.

Jeg forklarede i telefonen på dansk, at selv om jeg er amerikaner og dansker og politolog, så er min forskningsekspertise inden for global og afrikansk politik, ikke amerikansk politik. Jeg gjorde mig selvfølgelig tanker om kolonialismens urimeligheder og om de grundlæggende menneskerettigheder for det grønlandske folk ud fra min viden om afkolonisering og min mening om Trump i øvrigt, og ud fra hvad jeg havde læst i medierne, men jeg havde ingen forskningsbaseret viden at dele om det specifikke spørgsmål.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her