Kronik afAnna Louise Damgaard

Anna Louise Damgaard er arkitekt.

Sequels, prequels, spin-offs og remakes. Nutidens medier parafraserer deres forløbere som aldrig før. Klassikerne oversættes og opsættes til moderne standarder. Men i brobygningen mellem fortidens evergreens og nutidens publikum mister vi en vigtig proces.

Da jeg gik fra biografen, havde jeg det lidt skyldigt – som om jeg havde spist fastfood med øjnene

Lyt til artiklen

På årets sidste vinteraften glædede jeg mig til at se et mere stormfuldt drama udspille sig på lærredet end det, der herskede udenfor. Trygt fra biografsalens mørke så jeg Emerald Fennells filmatisering af Emily Brontës tidløse romantiske drama, ’Wuthering Heights’.

Kritikken af filmen har haglet ned siden day 1, hvilket kun gjorde mig mere nysgerrig: Man kan vel ikke ødelægge Cathy og Heathcliffs kærlighedshistorie, kan man? Hvor lavt er industrien sunket? Og hvad er implikationerne af den tiltagende mængde af fortolkningsværker?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her