Kronik afHelle Malmvig

Helle Malmvig er seniorforsker på DIIS og har skrevet talrige bøger om Mellemøsten. Youssef, Wahid og Maya er opdigtede navne, deres rigtige identitet er redaktionen bekendt.

I mit voksenliv har samtlige amerikanske præsidenter beordret militære angreb i Mellemøsten. Fra Golfkrigen i 1991 til Trump i dag. Og Danmark har deltaget i de fleste af disse krige. Hvorfor rører lidelsen i Mellemøsten os ikke mere?

Mellemøstforsker: Vi har kendt hinanden i næsten 20 år. Alligevel overvejer jeg, om han kalder det et ’kristent hotel’ for at gøre min medfølelse større?

Lyt til artiklen

De seneste uger har jeg igen talt om krig. Udlagt scenarier for Iran-krigens udvikling, gransket regimets styrke, fortalt om alliancer og magtforskydninger, som var det skakbrikker, der bevægede sig lydefrit rundt på et spillebræt.

Kort efter krigen brød ud, bad en journalist mig om at beskrive et særligt bombetogt i Tehran. Gerne med konkrete detaljer, understregede han, den tykke, grå røg, bygningerne, som én efter én kollapsede. Det kunne være fedt, hvis jeg udfoldede det i radioen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her