Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Kronik afRikke Viemose

Rikke Viemose er journalist og forfatter. Hendes seneste bog er : ’Forfulgt – fortællinger om stalking’.

Stalking ødelægger liv og koster samfundet milliarder af kr. hvert eneste år. Det er på tide, at få en national handlingsplan mod denne type af kønnet vold, der svækker vores demokrati.

Selv om stalking er blevet kriminaliseret, får ofrene stadig ikke den nødvendige hjælp. Samfundet spiller ofte fallit

Lyt til artiklen

En nat for et par måneder siden gav jeg op. Jeg tænkte, at det her aldrig ville stoppe. Det er svært at forklare, men jeg blev totalt omsluttet af et mørke. Jeg var klar til at dø. Det var ikke logisk. Men jeg lavede en eller anden form for håbløs beregning af, at mine børn ville få et bedre liv, hvis jeg ikke var der. Hvis han kom i fængsel for drab i 12-15 år, og jeg ikke var her mere, så skulle de ikke længere forholde sig til et liv i usikkerhed. Så var han væk. Hvis det var prisen for mine børns frihed, at jeg døde, var det det værd. Så langt ude var jeg«.

Sådan siger Evi Risdahl. I 2024 var hun leder af et jobcenter i Hobro, hvor en 35-årig mand så sig så vred på hende, at han gjorde hendes og hendes families liv til et helvede. Han truede hende med at «lave en Field’s– på hendes arbejdsplads, og han kimede hende ned med truende beskeder dag og nat. Familien levede i konstant alarmberedskab og angst. Evi Risdahl måtte blandt andet forberede flugtruter, sikre sin landejendom samt bede sine fire børn om at gå nye veje til skole. De fik overfaldsalarmer, og hun fandt senere ud af, at hendes ene søn sov med en kniv under sengen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her