0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flere farlige eksperter

Humaniora er slet ikke i krise. Det er kun formidlingen af den, der er. For selvfølgelig har vi brug for at trække på alle de humanistiske eksperter og på den refleksionens spændvidde, humaniora repræsenterer. Lever vi måske ikke i et videnssamfund? Kronikøren er historiker og ph.d.-studerende ved DPU.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Humaniora er i krise. Alle, der læste om Helge Sanders planer for humaniora ved, at der er krise, og at regeringen ønsker at detailstyre universiteterne ud af denne krise. Derfor er der grund til at diskutere de reelle løsninger. Mit bud er, at humaniora skal være for alle universitetsstuderende! Så kort kan kriseløsningen formuleres. I stedet for at betragte de humanistiske fag som rene specialistuddannelser fortjener langt flere studerende at få del i de indsigter, humaniora tilbyder. Diskussionen om humanioras berettigelse i et videnssamfund har frem for alt fået formidlings- og dialogargumenterne frem. Humanistisk viden er ikke egnet til at forblive i elfenbenstårnet - den vil ud, diskuteres og benyttes. Krisen er udelukkende en formidlings- og dialogkrise.

Først er der i denne diskussion grund til at se til USA. Den amerikanske collegeuddannelse, det vil sige de første fire år på universitetsniveau i USA, omfatter det, man kunne kalde en højere almendannelse. Det amerikanske liberal arts college kan med danske øjne ses som en krydsning imellem en fortsættelse af gymnasiet, en folkehøjskole og et universitet. Man lærer ikke kun om sit specialfag, sit major, men har en bred vifte af muligheder for at udvide sin horisont inden for såvel humanistiske, samfundsvidenskabelige som naturvidenskabelige, kreative og handelsrelaterede områder.

Det, denne institution formår i USA, er at være en kreativ og dynamisk ramme for unges selvrealiseringsønsker, samtidig med at man i løbet af de fire år også får afklaret sig fagligt og forberedt sig på en erhvervsrolle efter college. Oven på de fire år er der talrige varianter af kortere eller længere masteruddannelser, der mere specialiseret rettes imod professioner og erhvervsfunktioner. Også kommende jurister, læger og ingeniører skal igennem den brede almendannende collegeuddannelse i USA. Dermed undgår man, at disse unge som i Danmark får deres intellektuelle horisont drastisk indsnævret allerede i 19-års alderen, hvor de går ud af gymnasiet og ind på en specialuddannelse. Hen imod slutningen af de fire år på bachelor bruges mere og mere tid på hovedfaget, og man forbereder sig mere målrettet imod sin fremtidige karriere. Hvor den europæiske universitetsuddannelse er specialiseret fra start til slut, bevæger den amerikanske sig altså fra bredde til dybde. Og hvad man bruger af tid på bredden, er snart vundet i faglig motivation og modenhed, når specialet er valgt.

En dansk udgave af denne model ville med det nuværende høje faglige niveau på alle universiteterne sikre forskningsbaseret undervisning i alle fag, også i de tilvalg, der ikke hører til de studerendes hovedfag, men til de obligatoriske spredningskrav. Man ville altså kunne udnytte den solide reelle faglighed - som regeringen efterlyser så stærkt i hele uddannelsesforløbet - i stedet for at tillempe og udtynde humaniora, som det somme tider sker. Den store popularitet af humanistiske fag f.eks. på Handelshøjskolen i København (CBS) bygger jo på den faglighed, som de populære undervisere - man kunne nævne filosofferne Ole Thyssen og Ole Fogh Kirkeby eller tyskfilologen Per Øhrgaard - har opnået på de klassiske humaniorauddannelser. Ud over handelshøjskolerne har både sundhedsuddannelserne og de tekniske uddannelser allerede lidt af denne slags humaniora. Det er al ære værd, at man formår at bygge bro imellem den humanistiske kernefaglighed og så erhvervslivets problemer, og samtidig viser dette eksempel, at vi som nation eller enkeltindivider ikke kan undvære den rene vare.

Hvad skal vi med den humanistiske viden i et videnssamfund? Modsat anklagen om forældelse udmærker humaniora sig ved i den grad at være relevant for enhver. Blot et kig på forårets debat om synet på Anden Verdenskrig viste med al tydelighed, at alle må have en så dyb indsigt som muligt i landets historie for at kunne tage stilling til, hvordan vi ønsker at forholde os til store moralske dagsordner. Og modsat statsminister Anders Fogh Rasmussen, som i debatten havde en meget afvisende holdning til en dialog med sagkundskaben, vil jeg fremhæve, hvor helt uundværlige faghistorikernes bidrag var i denne sammenhæng, noget som allerede filosoffen K.E. Løgstrup påpegede i den tidlige efterkrigstid.

Men humaniora er mere end dette. Alle livets praksisområder - at kommunikere - at tage moralsk stilling - at være kreativ - at afklare sig sit verdensbillede - har hver sin fordybelsesviden inden for humaniora. Humaniora vokser ud af det levede livs problemer. Humanistisk viden er derfor i realiteten uomgængelig for enhver. Spørgsmålet er blot, om vi som land skal give plads til at forhøje refleksionsniveauet for alle borgere via et mere intimt møde med forskere, der har brugt et liv på at fordybe sig - eller om vi som statsministeren skal vende ryggen til fagligheden i et forsøg på at styrke den liberale selvtillid.

Den bredere almendannelse, der ville blive et resultat af en liberal arts model for alle universitetsstuderende ville fremme det, der i pædagogiske kredse diskuteres som medborgerlig dannelse - eller citizenship education. En liberal arts almendannelse på universitetsniveau ville være en væsentlig styrkelse af den medborgerlige dannelse i Danmark. Vi har brug for reflekterede og veloplyste borgere - langt ud over dels gymnasiets bidrag til denne dannelse, dels de specialiserede studerende vi nu har f.eks. i historie.

Den danske tradition har skilt princippet om at lære for livet ud af sine højere uddannelsesinstitutioner. Denne store tanke, som Grundtvig fremhævede med stor virkning, blev forvist til de nu ligeledes kriseramte folkehøjskoler i den danske kontekst. I USA er denne formel blevet integreret fuldstændig med de højere uddannelsesinstitutioner. På et amerikansk liberal arts college lærer man både for livet og for erhvervslivet! I de første år på et college er der mulighed for at opgradere sine evner til regnskabsføring og ved siden af tage kurser i kinesisk filosofi og spille skuespil om aftenen sammen med sine medstuderende under vejledning af en kyndig kapacitet. Denne livsform på college giver mindre anledning til sabbatår, frafald og fjumreår. Da jeg selv efter gymnasiet brugte et år på et liberal arts college i USA, følte jeg, at jeg blev taget alvorligt som et helt menneske ved siden af at være en fremtidig jobindehaver. I Utrecht i Holland har man indført en liberal arts bacheloruddannelse efter amerikansk forbillede integreret i et klassisk europæisk universitet. Og denne uddannelse er blevet utrolig populær. Dette viser, at ideen sagtens kan implementeres i en europæisk kontekst.

Regeringens politik er i øvrigt helt i tråd med den amerikanske collegetanke. De sidste par års kanon-initiativer viser en ærlig og dyb interesse for at styrke den generelle almendannelse - særlig med hensyn til den nationale kulturarv. Og dette er prisværdigt. Men regeringen lader til at glemme, at uden humanistiske forskere og studerende vil omgangen med denne kanon højst blive et diskret vip med hatten - før man haster videre til livets egentlige sager. Kanondebatten er speciel, fordi den lader til at forene de politiske modsætninger imellem højre og venstre. Langt de fleste er enige i, at det bedste, der er tænkt, sagt og skabt - for at citere den engelske pædagog Matthew Arnold - fortjener at komme alle til gode.

Men det er også oplagt, at kanondebatten stammer fra en tradition, som råder over en helt central institution til denne form for almendannelse - den angelsaksiske collegeuddannelse. I Danmark lader det til, at kun gymnasiet kan tjene den almene dannelse. Dette er i lyset af videnseksplosionen og princippet om livslang læring en helt uholdbar indstilling. Den almene dannelse skal naturligvis følge med hele livet - og hvad er mere oplagt end at udbyde almendannende kanonkurser på institutionen for den højeste viden - universitetet?

Dette skal naturligvis ikke være alt, hvad universitetet har at tilbyde. Af hensyn til hele uddannelsessystemets kvalitet skal der udbydes alle de samme humanistiske fag på masterniveau som nu - og måske flere. Men dette skal være et tilbud for dem, der vælger denne type profession, eller dem, der er så videbegærlige, at de er indstillede på at studere et