0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glem ikke Allotria

Må jeg foreslå en happening for alle forkert troende i mindet om en fredelig rydning på Nørrebro?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I år er det 25 år siden, at det besatte hus Allotria blev ryddet og jævnet med Nørrebros jord. (datoen for hændelse var den 11. januar 1983).

Som det vil være mange bekendt, valgte Allotrias beboere og nogle enkelte gæster, heriblandt undertegnede, at forlade huset i en gravet tunnel. I stedet for alternativt at blive i huset og involvere sig i en voldelig konfrontation med det af Københavns Kommune udkommanderede politi.

Det bør også nævnes, at politiets aktion mod Allotria blev betegnet som den største politiaktion siden Anden Verdenskrig.

At Allotrias besættere valgte en kreativ og ikkevoldelig løsning i en situation, som på alle måder lagde op til det modsatte, er efter min mening et eksempel til efterfølgelse ikke mindst i forhold til nutiden, hvor såvel unge som gamle fremturer med dårlig kommunikation, manglende humor og ulovligheder i form af gadeslagsmål, hærværk, brandstiftelser og sidst, men ikke mindst trusler på livet mod karikaturtegnere og andre kunstnere.

For at min beretning og jeg ikke skal virke helt uforståelig, er jeg dog nødt til ganske kort at fortælle om min baggrund. I 1981 forlod jeg maoistungdomsorganisationen Kommunistisk Arbejderungdom, som var det daværende Kommunistisk Arbejderpartis ungdomsorganisation, pga. revolutionær træthed.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage