Slutter i dag: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afTHERKEL STRÆDE

Virkelighedens Hanna Schmitz

Lyt til artiklen

Jeg har mødt Hanna Schmitz.

Ikke Bernhard Schlinks Hanna Schmitz, som vi kender fra romanen ’Højtlæseren’ og vil møde i filmatiseringen, der i morgen når frem til de danske biografer. Hun er en fiktiv romanfigur og yderligere fiktionaliseret i filmversionen.

Men jeg har mødt virkelighedens Hanna Schmitz, eller rettere en virkelighedens Hanna Schmitz, for hun var langtfra alene: en kvinde, der havde gjort tjeneste i en nazistisk koncentrationslejr og i den forbindelse gjort sig skyldig i grusomme forbrydelser mod andre kvinder: vold mod kz-fanger, drab på værgeløse. ’Min’ Hanna Schmitz var vagt i Auschwitz, og sigtelserne imod hende drejede sig om en række forhold begået i forbindelse med vagttjeneste i denne kz-lejren over alle: flere tilfælde af mishandling, dvs. legemsbeskadigende vold, udøvet for at ’opretholde disciplinen’. Desuden drab på fanger under en evakueringsmarch i januar 1945. Omstændighederne kan beskrives sådan: En kolonne med flere tusinde afkræftede, frysende og sultende kvinder slæber sig af sted fra Auschwitz mod en anden kz-lejr beliggende på lidt mere sikker afstand af de fremrykkende sovjetstyrker. Det er omkring frysepunktet, og vinden er råkold.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her