Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
LARS HANSEN (arkiv)
Foto: LARS HANSEN (arkiv)

Indvielse. Monumentet Fredens Port fra 1982 af Hein Heinsen, Stig Brøgger og Mogens Møller er blandt Grønningens mest diskuterede værker.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.


Oprør mod oprøret er ikke for sarte sjæle

Kunstnersammenslutningen Grønningen kravlede ud ad vinduet og kom ind ad døren igen. 100 år efter er det bestående og oprøret sværere at skelne fra hinanden.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kunstnersammenslutninger er et af den tidlige modernismes kernefænomener. På en måde er de selve modernismens indbegreb: De opstår nærmest synkront over hele Europa mellem 1875 og 1930, og alle forskelle ufortalt sætter de oprøret som fast tilstand på dagsordenen. Det er det mål og det bål, fællesskabet er samlet omkring.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden