Kronik afAdam Holm

historiker, ph.d., journalist

Hvorfor er det kun venstrefløjens gøren og laden, der er blevet undersøgt?

Lyt til artiklen

For ikke så lang tid siden mærkede jeg en lille klump i halsen og en forræderisk tåre, der pressede sig på. Ingen havde gjort mig ondt, tværtimod. Jeg blev bare følelsesmæssigt overvældet, da jeg på tv fulgte højtideligheden fra Berlin i forbindelse med 25-året for Murens fald. Fire årtiers hård konfrontation mellem uforsonlige blokke og ideologiske systemer var forbi. Som T.S. Eliot skrev i sit berømte digt ’The Hollow Men’: »This is the way the world ends/ not with a bang but a whimper«.

Siden dengang har vi brugt meget tid på at søge at forstå, hvordan venstreorienterede i vores del af verden kunne bakke op om de totalitære regimer på den anden side af Jerntæppet. Enhver, der har personlig erindring om, hvordan den kolde krig udspandt sig i den nære hverdag, vil formentlig kunne genkalde sig følelsen af at være imod dem, der per definition gjaldt som ’de andre’, enten de befandt sig til højre eller til venstre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her