0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunst, erhverv og mentalt overskud

Man kan stimuleres ved oplevelsen af kunst og opdage, at der findes flere måder at beskrive virkeligheden på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DALSGAARD MIRIAM (arkiv)
Foto: DALSGAARD MIRIAM (arkiv)

Rekreation. Kunst på arbejdspladsen inspirerer og engagerer den enkelte medarbejder. Den giver rum og mulighed for en mental genopladning.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når en virksomhed investerer i kunst, er det klart overforbrug. Siger mange. Og så har virksomheden for mange penge.

Hvis en ansvarlig arbejdsplads overhovedet har et overskud, bør den i stedet investere i ny produktudvikling, hensætte til konsolidering, ekspandere, opkøbe konkurrenterne eller bare give de ansatte mere i løn.

I det sidste tilfælde har argumentet lydt således: Har en virksomhed endelig præsteret et overskud, er det også de ansattes fortjeneste. Er disse ansattes velbefindende ikke vigtigere end et eller andet modernistisk kunstværk, som meget få ser, og endnu færre forstår?

Naturligvis er spørgsmålene forkert stillet.

For det er netop for at forbedre de ansattes velbefindende på arbejdspladsen, at virksomheden køber kunst. Dermed skabes nemlig betingelsen for oplevelser af en anden karakter end de gængse. At købe kunst med stil handler ikke om at forbruge et overskud. Det handler derimod om at skabe en anden slags overskud. Dette nye overskud kan ikke måles i penge. Det er mentalt.

Ingen virksomhed ville slippe godt fra deres kunstindkøb, hvis der kun stak forfængelighed bag initiativet, og formålet udelukkende var at udsmykke virksomheden selv. Æstetikken er hverken årsag eller anledning.

Det er ikke rollen som sponsor, virksomheden ønsker at tage på sig, når den går på kunstindkøb. Sponsorvirksomhed henvender sig til en verden uden for virksomheden, om end den trækker virksomhedens navn med sig. Når museer eller store samlere køber kunst, gør de det heller ikke som mæcener. Hensigten er ikke primært at støtte de billedkunstnere, som man måtte købe værker af, men at støtte kunsten som helhed.

Kunstneriske erhvervelser til mange mennesker har et ganske andet formål. Man kunne kalde formålet for oplevelsespolitik. Det er langsigtede investeringer i medarbejderens kreative fantasi, intellektuelle produktivitet og tankemæssige dristighed.

Enhver virksomhed vil gerne give sine medarbejdere en oplevelse, både når de på arbejde, og når de ikke er det. For at være effektiv må man med mellemrum tage en pause, en pause, der ikke så meget har karakter af afbrydelse som opladning.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.