0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg tager gerne et opgør med målingstyranniet i det offentlige

Direktør stod bag resultatbaseret styring, men fastholder, at den ikke er skyld i det målingstyranni og dokumentationsmonster, der efterhånden har udviklet sig i den offentlige sektor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

New Public Management og resultatbaseret styring er de seneste uger blevet forsøgt lagt i graven med rapporten om målstyring i den offentlige sektor fra Kora – Kommunernes og Regionernes Analyseinstitut. Desværre har rapporten ikke en metodisk soliditet, der gør den til et brugbart grundlag for den helt nødvendige diskussion af overstyring og dokumentationstyranni, som vi har udviklet i den offentlige sektor.

Som den, der i 2003 introducerede resultatbaseret styring i Danmark, der siden har fejet gennem store dele af den offentlige sektor, vil nogle kalde mig fanden selv. Andre beder mig i disse dage om at tage ansvar for misfostret.

Jeg vil gerne tage ansvar for resultatbaseret styring, men den er ikke skyld i det målingstyranni og dokumentationsmonster, der er udviklet i den offentlige sektor. Jeg vil gerne være med til at tage opgøret med dette monster, men det sker ikke ved at afvikle al måling og sætte de fagprofessionelle fri, som debattører de seneste uger frejdigt har brugt Kora-rapporten til.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce