I Danmark har vi lovgivning, der beskytter forbrugeren mod markedsføring af bestemte produkter og mod bestemte former for markedsføring. For eksempel har vi en lov om tobaksreklamer, der med få undtagelser ulovliggør markedsføring af disse produkter, der slår mindst en tredjedel af kunderne ihjel.
Det er i Danmark også forbudt at reklamere for receptpligtige lægemidler over for borgerne. Vi har en dørsalgslov, der ubetinget forbyder erhvervsdrivende uden forudgående anmodning at rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl eller arbejdsplads for at sælge varer og tjenesteydelser. Igen er der undtagelser, blandt andet i forhold til markedsføring mellem erhvervsdrivende.
Disse regler er naturligvis lavet, fordi markedsføringen virker efter hensigten (øget omsætning), hvilket kan få flere til at handle mod deres bedste interesse eller ligefrem til skade for sig selv og samfundet. Reklamerne skaber markedet for produkterne, og reglerne sparer efter alt at dømme både liv, lidelser, betydelige sundhedsudgifter til behandling og selvfølgelig udgifter til produkterne.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar