Der er en meget høj andel af borgere i Grønland, der er blevet seksuelt krænket. Mange af dem er børn og unge. Arkivfoto.
Foto: Joachim Adrian

Der er en meget høj andel af borgere i Grønland, der er blevet seksuelt krænket. Mange af dem er børn og unge. Arkivfoto.

Kroniken

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Overgrebene begyndte, da jeg var omkring ni år gammel. Først i det små. Han tog sine hænder længere og længere ned i mine bukser. Senere meddelte han, at vi skulle i bad

Jeg blev krænket seksuelt som barn. I Grønland var der massiv uvilje mod at tale om problemet. Men efter en stor kampagne, som Selvstyret og Unicef har gennemført, er kampen mod overgrebene blevet en folkesag. Det kunne andre lære af.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Som børn elskede min søster og jeg at besøge vores overbo. Når vi spiste hos ham, diskede han op med vores livretter. Det var ham, der introducerede os for fondue. Vi var fascinerede af de lange tynde spyd med farveknopperne; forventningen, når man hev dem op, og kødet for enden smagte af hygge.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce