At arbejde for mere frihed for mennesker har i mere end 10 år været en af Liberal Alliances og mine absolutte hovedmærkesager. Det er det, fordi vi grundlæggende tror på, at mennesker selv er bedst egnede til at træffe beslutninger i deres eget liv. Fordi vi tror på, at verden bliver rigere, når menneskers forskellighed får lov til at blomstre, og når mennesker får lov til at leve deres liv, sådan som de selv ønsker.
For mig er friheden en universel værdi. Det er ikke kun os i Danmark, der har ret til et frit liv. Det har alle mennesker, sådan som også FN’s menneskerettighedserklæring, der i år fylder 70, siger. Den værdi skal efter min mening sætte retningen for dansk politik – og også for udenrigspolitikken. Det skal være et mål for Danmark at arbejde for, at friheden får bedre vilkår i verden og kommer flere mennesker til gavn.
Ikke kun fordi frihedsrettighederne er universelle værdier, som vil gøre ethvert samfund bedre. Men også, fordi det er sådan, vi tjener Danmarks interesser bedst. En verden, hvor friheden og det liberale demokrati bliver indskrænket, og hvor autoritære og isolationistiske ideologier får større spillerum, er ganske enkelt ikke i Danmarks interesse.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar