0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pædagogisk front mod udviklingen: Hov, hvad skete der med børns leg? Den er altafgørende

Leg er noget, som skal tages dybt alvorligt i børnehaver og institutioner. Det er en central del af den måde, børn lærer og udvikler sig på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Børn er at natur nysgerrige og legesyge. Det er den måde, de lærer på. Pædagoger skal tage udgangspunkt i børnenes legende måde at tilegne sig vidne og erfaringer på

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mikkel, lige fyldt 3 år, legede med vand på børnehavens legeplads. Pædagogen havde forberedt formiddagens aktivitet med ballonfisk, med propper, med spande, rør, graveskeer, tragte og meget andet. Hun havde udvalgt seks børn og sikret sig den store balje og sørget for fred og ro. Man kunne gøre lige det med materialerne, man havde lyst til, og det gjorde børnene.

Resultatet var børn i dyb optagethed og en pædagog, som engageret fulgte og var med i børnenes leg. Efter 45 minutter sagde Mikkel: »Jeg er færdig. Jeg vil gerne gå og lege!«.

Denne solbeskinnede forårsdag er der noget vigtigt på spil. Hvis man tilfældigt kom forbi, ville man måske stoppe op og smile ved synet af børnene og tænke, at her leger børn med vand, de har det sjovt.

På en måde ville det være rigtigt. Men rent faktisk er det, som foregår, ikke leg. I hvert fald ikke leg alene på legens præmisser, Det er derimod en overordentlig vel tilrettelagt pædagogisk aktivitet, hvor pædagogens planlægning tager udgangspunkt i den særlige legende måde, små børn tilegner sig og lærer verden at kende på. Hvilket de gør gennem sanseligt og kropsligt at opfatte, håndtere, afprøve og manipulere med deres omverden. Her ved at undersøge, hvad vand kan.

Det er vellykket, når et 3-årigt barn kan fastholde sin optagethed og være fordybet i noget i tre kvarter. Det kan Mikkel og de andre børn i denne historie.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter