Kronik afPernille Almlund

Pernille Almlund er lektor på RUC

Der er noget helt galt i kommunikationen i det danske sundhedsvæsen. Alvorlige beskeder overbringes uden varsel, og patienters tid regnes for det rene ingenting.

Patient og kommunikationsekspert: En ældre kvinde vækkes og får at vide, at hun har kræft. Uden videre. Hvad er det dog for noget?

Lyt til artiklen

Jeg fik for nylig konstateret en polyp i livmoderen hos gynækologen. »Den skal ud«, konstaterede hun, og henvisningen blev sendt ind i det digitale system, og jeg fik overrakt et helt analogt A4-ark med en beskrivelse af, hvordan det typisk foregår.

Kort tid efter fik jeg en indkaldelse til behandling via e-boks med opfordring til at tage en pårørende med. Eftersom gynækologen havde stillet mig i udsigt, at hospitalet sikkert ville foretage deres egen forundersøgelse, ringede jeg for at få bekræftet, at det således var behandling, jeg var indkaldt til, og jo, det var tilfældet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her