Kronik afCatherine Lefebvre

Catherine Lefebvre var direktør for Karen Blixen Museet fra 2009 til maj 2019. Hun har skrevet en række værker om Karen Blixen og er bestyrelsesformand i Dansk-Svensk Kulturfond

Et ophold i Rom fik kronikøren til at tænke over fællestrækkene ved de tre nordiske forfattergiganter Karen Blixen, Sigrid Undset og Selma Lagerlöf.

Blixen, Lagerlöf og Undset: Der var en pris, de nordiske digterdronninger måtte betale for deres frihed og selvstændighed

Lyt til artiklen

I sommeren 2018 befandt jeg mig i Rom, indlogeret på skønne Accademia di Danimarca, der med sin særlige klosterstemning og helt specielle kombination af dansk arkitektur og romersk vegetation gav mig et rum til refleksion.

Biblioteket blev et køligt rum i rummet, hvor man i ly for solen kunne fordybe sig i sit arbejde, og hvor man uden for nysgerrige blikkes rækkevidde kunne kaste sig over bøger om kong Frederik IX’s arbejde med Det Kongelige Kapel eller den franske forbindelse til Rom.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her