EUC Nordvest Sjællandhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

EUC Nordvest Sjællandhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Kronik afBent Blüdnikow

Bent Blüdnikow er journalist og historiker. Han har skrevet bogen ’Jødefejden 1819’, der er en del af Aarhus Universitetsforlags serie ’100 danmarkshistorier’

Angrebet på en synagoge i Tyskland denne uge understreger, at antisemitismen stadig findes i Europa. I Danmark fandt den største pogrom sted for 200 år siden.

Jødehadet har dybe rødder – også i Danmark

Lyt til artiklen

Da en ung fyr fra Odense en septemberdag i 1819 kom til København, blev han overrasket over det noget voldsomme storbyliv. Han skrev senere: »Aftenen før min ankomst var Jødefejden begyndt, hele byen var i bevægelse, det var næsten umuligt at arbejde sig gennem Østergade; de forventninger, jeg havde gjort mig om menneskemassen slog således til. Urolighederne forstemte mig ellers en del, jeg var så ene, og det i en ganske fremmed by«.

Den unge fyr var H.C. Andersen (1805-75), og han var havnet midt i den konflikt, som eftertiden har benævnt Jødefejden. Det hele begyndte 3. september 1819 med et opslag på Børsen i København, hvor folk blev opfordret til at gå imod jøderne.

EUC Nordvest Sjællandhar delt denne artikel med dig. Log ind eller opret en profil, for at læse den.

Opret profilHar du allerede en profil?Log ind her

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her