Kronik afKirsten Rask

Kirsten Rask er sprogmagister, ordbogsforfatter ved Gyldendal og ansvarlig for Den Danske Korrekturlæseruddannelse på Teknologisk Institut.

Sproget er en gave og en muskel, der kan udvikle sig og blive stærkere, jo ældre vi bliver. Men det kræver træning, udfordring og øvelse – og mange tendenser går desværre i den stik modsatte retning.

Ved du hvad dæmre, forsage, forsværge og synftig betyder? Ellers er det måske på tide at træne dine sprogmuskler lidt

Lyt til artiklen

Noget af det, der holder os sammen som samfund, er vores fælles ordforråd: at vi alle kender de ord, vi bruger i dagligdagen, så vi kan udtrykke og forstå de ting, der er væsentlige for at få vores fællesskaber og samfund til at leve og fungere.

På mine sprogkurser møder jeg nu flere og flere kursister i 20’erne og 30’erne, som har problemer med sprogforståelsen, både når det gælder ord og lidt længere sætninger. Flere giver selv udtryk for, at de synes, at deres ordforråd er mangelfuldt og sætningsbeherskelse usikker, og spørger mig, hvordan de får udvidet deres sproglige kunnen. Mit svar til dem følger længere nede.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her