Daniel Kehlmann er forfatter til ’Tyll’ og ’Opmåling af verden’. Kroniken er hans tale ved åbningen af Nationalmuseets udstiling ’Tyskland’ 8. november 2019
Det er 30 år siden, at Muren faldt, og processen med genforening i Tyskland begyndte. Men hvad er det egentlig at være tysk, hvad er det for en kulturarv?
Tysklands mest succesrige forfatter:Det var ikke en storslået Lucifer, der førte tyskerne til Helvede, det var små og indskrænkede mennesker
Lyt til artiklen
Henter...
Når jeg spørger mig selv, hvad det egentlig vil sige at være tysk, kommer jeg allerførst til at tænke på min grandonkel Friedrich.
Da jeg var barn, besøgte vi ham hvert år i hans hus i München. I det hus herskede der en orden, som grænsede til det vanvittige. Man måtte ikke flytte nogen ting fra deres plads, og når husherren forkyndte, at aftensmaden blev serveret kl. 19, skulle man ikke først komme 19.05; så viste han sin misfornøjelse ved at strække armen ud og pege med pegefingeren på sit armbåndsur.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.