Kronik af Sara Koch

Sara Koch er skønlitterær oversætter

Jeg har ved selvsyn set, hvordan sagsbehandlerne knuste min depressionsramte mands sidste rest af virkelyst og energi. Systemet er en skændsel.

Sagsbehandleren knuste min mands sidste lyst: Hvor mange ødelagte mennesker kan man have på samvittigheden og stadig sove om natten?

Lyt til artiklen

Svære depressioner ønsker jeg ingen. Det er et helvede. Jeg har nu i et årti set min mand blive opslugt af mørke og miste initiativ og livslyst. Selv om det har været hårdt, har vi takket være kærlighed, tålmodighed, en engageret og kompetent psykiater, dygtige psykologer og gode venner i dag glade børn og et godt ægteskab.

Depressionerne tackler min mand med medicin, et regelmæssigt liv med sund kost, yoga, gåture i naturen og ved at fotografere. Hos nogle æder depressionerne sig ind på hjernen og giver varige såkaldt kognitive og eksekutive skader.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her