Kronik afThomas Hoffmann

Thomas Hoffmann er professor mso i koran- og islamstudier ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet

Muslimer tager igen og igen afstand fra terror. Det er godt og glædeligt. Men der er behov for et andet sprog og en dybere teologisk debat om, hvor jihadismen kommer fra og finder sin opbakning.

Islamforsker: Muslimer må droppe virkelighedsfornægtelsen. Jihadister er troende muslimer og har teologisk støtte for deres gerninger

Lyt til artiklen

Umiddelbart efter det islamistiske terrordrab på læreren Samuel Paty lavede jeg et hurtigt opslag på Facebook. Her skrev jeg, at vi nu formodentlig ville se en strøm af pressemeddelelser, udmeldinger, fatwaer og manifester fra forskellige muslimske organisationer, imamer og selvbestaltede talsmænd. Og ganske rigtigt: Fordømmelserne af terroristerne og sympatierklæringerne med ofrene blev postet og kommunikeret i en lind strøm.

Det er godt. Baseret på erfaring tror jeg desværre ikke, at det er godt nok. Denne Kronik handler derfor om det sprog, som bruges af muslimske aktører, når disse tragiske og farlige hændelser rammer vores samfund.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her