0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frygten for vaccine er ikke ny: 100 års kamp med antivaxxere i Danmark

Antivaccination er et fænomen, der skaber berettiget bekymring, ikke mindst i forbindelse med coronavaccinen. Men det er ikke nyt. I år er det 100 år siden, antivaccinationsbevægelsen for alvor kom til Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg skal gerne indrømme, at jeg hos visse propagandister i tvangsvaccinationens lejr har iagttaget agitationsmetoder, som jeg ikke finder tiltalende. [Men] Jeg har mødt andre, for hvem ængstelsen for deres børn – det være sig nu med eller uden grund – har antaget en sådan form, at jeg også tror, at dette moment bør have nogen vægt for dem, der skal drive en vaccinationslov«.

Nu hvor vi står i begyndelsen af en længe ventet vaccinationskampagne, er der måske nogen, der har bidt mærke i, at myndighederne, bl.a. Søren Brostrøm, har været tilbageholdende med at fordømme vaccinationsmodstanderne, til trods for at det netop kræver en meget stor andel af befolkningen, hvis vaccinationen skal få os ud af coronaens kløer. Samtidig med at myndighederne har understreget, at vaccinationskampagnen er essentiel, har de udtrykt forståelse for, at folk kan være usikre, men at vi ikke skal være bange for at lade os vaccinere.

Konsensus lader kort sagt til at gå i retning af en anerkendelse af, at mennesker kan have bekymring, som man til gengæld prøver at imødegå med rationelle argumenter.

Jeg arbejder som historiker med de alternative sundhedssyn fra forrige århundredeskifte og frem. Og det er interessant at se, hvordan myndighederne på dét punkt nu går i fodsporene på deres forgængere fra håndteringen af den sidste store antivaccinationsbevægelse, der opstod for næsten præcis 100 år siden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter