Kronik afKelvin Nielsen Ole Morten Nygård

Kelvin Nielsen og Ole Morten Nygård er begge ceremoniledere i Humanistisk Samfund.

Omkring hver fjerde dansker er ikke medlem af Folkekirken, og mange tilhører intet trosfælleskab. Vi forsøger at skabe et rum og ritual, så de også kan sige farvel til deres elskede.

Ikke-religiøs og i tvivl om mulighederne? Sådan siger du farvel til dine elskede på en værdig og følsom måde uden at blande Gud ind i det

Lyt til artiklen

Det er tidlig forår, himlen er grå, og der er udsigt til vedholdende regn. Bag mig står en smuk, hvid kiste med et flor af blomster på kistelåget. Ved siden af kisten står kvindens elskede saxofon og den unikke håndtaske. Der er lagt afskedsbreve på kisten. Foran mig sidder og står hen ved 100 mennesker i familiens have. En uvant samling denne tidlige eftermiddag syd for Køge. Med familie, venner, naboer, arbejdskollegaer og bedemanden.

Vi er samlet for at mindes en kvinde, der 10 dage før blev dræbt ved en tragisk arbejdsulykke. Ud over sit job og øvrige liv var kvinden mor til to sønner på 21 og 23. Søster og bror, kvindens mor og dennes mand, samt de to sønner havde jeg mødt nogle dage før. Der tilrettelagde vi sammen hendes begravelse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her