0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor i teologi: Det er sjovt at det altid er ateisterne, der er mest optaget af at tale om tro, gud og teologi

Den moderne ateisme har rødder i den franske revolution, men har taget en ny og meget intolerant drejning i dette årtusinde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Marquard Otzen/per.marquard.otzen@pol.dk
Foto: Per Marquard Otzen/per.marquard.otzen@pol.dk
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For 25 år siden troede jeg, at mennesker ville holde op med at tro. Men det er gået lige modsat. Tro finder vi overalt, fordi tro handler om liv og død.

Det er både skræmmende og dybt interessant, for tro kan få os til at gøre hvad som helst. Den er i sin bedste udgave en dyb længsel efter mening og et orienteringspunkt midt i en sammensat verden. Når troen er værst, bliver den til et alibi for at anvende vold og slå ihjel for at nå bestemte mål.

Tro fascinerer og skræmmer mig som menneske og forsker. Det samme gør ateismen. Det er spændende at møde mennesker, der ved middagsselskabet erklærer, at Gud er død, og det eneste, vi kan tro på, er det gode i mennesket. Som regel er det netop ateisterne, der er mest optaget af at tale om tro, gud og teologi, så man næsten glemmer at bruge kniv og gaffel.

Spændt ud mellem tro og ateisme en hel aften omkring et veldækket bord kommer jeg tit til at tænke på den gamle digterpræst Kaj Munk, der skal have sagt: »Når jeg møder en ateist, så bliver jeg meget troende. Når jeg møder en stærkt troende, så bliver jeg ateist«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere