Kronik afChristoffer Emil Bruun

Christoffer Emil Bruun er vært på P1, historiker og tidligere kronikredaktør på Politiken.

Litteraturen kan ikke redde verden, men den kan gøre os klogere. Det har Karl Ove Knausgård gjort kronikøren, der reflekterer over den norske forfatters seneste værk, og hvad vi kan lære af det.

Christoffer Emil Bruun: Nej, litteratur kan ikke løse alle problemer. Men den kan gøre os klogere på os selv og verden

Lyt til artiklen

Man hører eller læser fra tid til anden, at det er litteraturen, der skal redde verden. Det tror jeg ikke på. Det med at redde verden må vi mennesker selv ligge og rode med. Litteraturen er i sig selv totalt handlingslammet, men den kan være til inspiration. Eller den kan være et spejl, som får os til at betragte os selv og blive klogere.

Sådan er det med Karl Ove Knausgård, som er min generations store nordiske forfatter. Hans minutiøse beskrivelser af eget liv i 6-binds værket ’Min kamp’ var et litteraturhistorisk gennembrud. Hans optegnelser var en sund reaktion på årtiers stadig mere udmagret modernisme. Efter i mange år at have pakket menneskets psykologi ind i stil og æstetik blev litteraturen åbnet for en direkte adgang til menneskelig væren.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her