0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Christoffer Emil Bruun: Nej, litteratur kan ikke løse alle problemer. Men den kan gøre os klogere på os selv og verden

Litteraturen kan ikke redde verden, men den kan gøre os klogere. Det har Karl Ove Knausgård gjort kronikøren, der reflekterer over den norske forfatters seneste værk, og hvad vi kan lære af det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Tørkesommeren med blodmånen ændrede hele samtalen om vores Jord.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man hører eller læser fra tid til anden, at det er litteraturen, der skal redde verden. Det tror jeg ikke på. Det med at redde verden må vi mennesker selv ligge og rode med. Litteraturen er i sig selv totalt handlingslammet, men den kan være til inspiration. Eller den kan være et spejl, som får os til at betragte os selv og blive klogere.

Sådan er det med Karl Ove Knausgård, som er min generations store nordiske forfatter. Hans minutiøse beskrivelser af eget liv i 6-binds værket ’Min kamp’ var et litteraturhistorisk gennembrud. Hans optegnelser var en sund reaktion på årtiers stadig mere udmagret modernisme. Efter i mange år at have pakket menneskets psykologi ind i stil og æstetik blev litteraturen åbnet for en direkte adgang til menneskelig væren.

Efter udgivelsen af det 3. bind var jeg til et foredrag med ham på Det Kgl. Bibliotek i København. Der gik det op for mig, at spejleffekten ikke skyldtes, at jeg havde nogenlunde samme alder og samme køn som forfatteren.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter