Kronik afLotte Holck

Lotte Holck er kræftpatient, næstforperson i KIU (Kvinder med Kræft i Underlivet) og lektor på CBS

Æggestokkræft er kendt som ’the silent killer’ fordi den ofte opdages sent. Sådan gik det for mig. Det er grænseoverskridende at tabe kontrollen over liv og helbred. Men selv som kronisk syg finder jeg livsglæde.

Kræftsyg kvinde: Jeg troede, at jeg var usårlig og ville blive 110 år gammel. Så kom the silent killer

Lyt til artiklen

Jeg har indløst et statsborgerskab til de syges rige. Ifølge den amerikanske forfatter Susan Sontag fødes vi med dobbelt statsborgerskab til de raskes og syges rige: »Selv om vi alle foretrækker kun at bruge det gode pas, er vi alle før eller siden tvunget til, i hvert fald for en stund, at identificere os selv som statsborgere det andet sted«. Sådan beretter hun i ’Illness and its metaphors’ fra 1978, som hun skrev i forbindelse med sin egen behandling for brystkræft.

Jeg var så heldig at tilbringe 50 år i de raskes rige, jeg troede, at jeg var usårlig og ville blive 110 år gammel: jeg var aldrig syg, var i supergod form, spiste sundt og har hverken drukket eller røget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her