0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kræftsyg kvinde: Jeg troede, at jeg var usårlig og ville blive 110 år gammel. Så kom the silent killer

Æggestokkræft er kendt som ’the silent killer’ fordi den ofte opdages sent. Sådan gik det for mig. Det er grænseoverskridende at tabe kontrollen over liv og helbred. Men selv som kronisk syg finder jeg livsglæde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kræft ramte kronikøren uventet og hårdt. Det er en slags pas til de syges rige som Susan Sontag har udtrykt det.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har indløst et statsborgerskab til de syges rige. Ifølge den amerikanske forfatter Susan Sontag fødes vi med dobbelt statsborgerskab til de raskes og syges rige: »Selv om vi alle foretrækker kun at bruge det gode pas, er vi alle før eller siden tvunget til, i hvert fald for en stund, at identificere os selv som statsborgere det andet sted«. Sådan beretter hun i ’Illness and its metaphors’ fra 1978, som hun skrev i forbindelse med sin egen behandling for brystkræft.

Jeg var så heldig at tilbringe 50 år i de raskes rige, jeg troede, at jeg var usårlig og ville blive 110 år gammel: jeg var aldrig syg, var i supergod form, spiste sundt og har hverken drukket eller røget.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage