Kronik afLene Johansen

Lene Johansen er journalist og tidligere studievært

Et møde med nogle af de syriske børn, der kom til Danmark i 2015 og nu risikerer at blive tvunget tilbage til Syrien, får kronikøren til at reflektere over Danmark og vores politiske valg.

Lene Johansen: Jeg har mødt de syriske flygtninge, vi nu vil sende retur. Vil vi virkelig være bekendt at sende mennesker, der gerne vil bidrage til Danmark hjem til livsfare? Hvad siger det om os som land?

Lyt til artiklen

Jeg ser ind i det ene sæt brune øjne efter det andet. Hvert og et efterlader de indtryk. De er så livlige, med glimt i, uudgrundelige, charmerende, levende og indimellem med en tåre, der vipper lige ud over kanten.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad disse øjne har set. Langt mere end mine, der indimellem er fem gange så gamle. Og dog er de, uanset den menneskelige armod, ulykke og gru de har oplevet på nærmeste hold, tillidsfulde. Åbne og nysgerrige og mest af alt smilende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her