Kronik afPer Smidl

Per Smidl er forfatter

Det er et halvt århundrede siden, at en gruppe med Jacob Ludvigsen i spidsen brød ind på Bådsmandsstrædes Kaserne. Det blev begyndelsen på Fristaden Christiania. Kronikøren har været med en stor del af rejsen.

Læren fra Fristaden: Det gik op for mig, at jo mindre tid jeg brugte på at tjene penge og forbruge, jo bedre blev mit humør

Lyt til artiklen

Søndag er en historisk dag i Danmark. Så historisk er den, at den rettelig burde fejres som national helligdag; det var nemlig den dag, i dag for præcis 50 år siden, at københavnske ’civilister’ med Jacob Ludvigsen i spidsen krøb igennem plankeværket omkring forsvarets forladte Bådsmandsstrædes Kaserne, ’erobrede’ området og med spraydåser skrev ’LEVE CHRISTIANIA – EN FRI STAT’ på bygningen, der i dag hedder Børnehuset.

Med denne handling var det selvbestaltede alternative samfund Christiania kommet til verden. Og … som det snart skulle vise sig, var intet i Danmark mere helt det samme som før.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her